jueves, 30 de mayo de 2013

SECCIÓ SALUT, AVUI: FEM RUTES EXCURSIONISTES


Caminar és una activitat cardiovascular saludable, és a dir, que fa treballar el nostre sistema cardíac, a més del respiratori i el circulatori.També és molt recomanable per a la nutrició dels cartílags, que són el teixit que revesteix la part final dels ossos (són com unes esponges).

 El cartílag és aneural (és a dir, no rep l'acció de cap nervi) i avascular (és a dir, no es nodreix de sang, sinó de líquid sinovial). Per això és important caminar, perquè, en fer-ho, constantment es realitza una compressió/descompressió, el líquid sinovial entra i surt, i es nodreix el cartílag.

 Quines serien les RECOMANACIONS:
 
-       Als que els agradi caminar i fer excursions per la muntanya, és aconsellable que fem un cert entrenament. Cal començar amb una bona base física, cal fer una activitat cardiovascular saludable prèviament, iniciar-se amb excursions senzilles i anar progressant de mica en mica. Un molt bon lloc per iniciar-se és en els Centres Excursionistes

-       Hauríem de caminar a una passa per segon, un mínim de trenta minuts diaris.

-       Caminar pel bosc. És un terreny irregular i cal que anem ben calçats. Tant per no relliscar, com per anar ben equilibrats. El calçat hauria de ser de canya alta amb bona subjecció del turmell, sovint els camins presenten terreny irregular on les torçades són un perill. Si notem una fricció cal parar i protegir la zona afectada (compeed, esparadrap)

 -       Per reduir l'impacte a les baixades es poden utilitzar bastons; ara bé, cal saber fer-los servir. Els bastons s'haurien d'utilitzar gairebé sempre (en terrenys fàcils) tant si és pujada, com si és baixada o pla.Cal saber-los utilitzar bé, perquè ens  proporcionen més equilibri, una propulsió extra i disminuir impacte a les baixades.

 -       Una motxilla de 20-30 litres serveix per pràcticament la majoria d'excursions.No portar motxilles massa grosses i feixugues, que segurament acabarem omplint més del compte, i sobretot que tinguin unes bones corretges.

-       Podem portar dinar o no depenenet de la caminada, però sempre portarem fruita seca tipus dàtils, panses, etc. que aporten molta energia ràpidament

-       Referent a la hidratació, dependrà molt de la temperatura, la persona, el ritme. Cal portar sempre aigua, 1 litre com a mínim si l'excursió dura un matí, ja que a la muntanya no sempre disposarem d'aigua o no tindrà garanties. Millor beure poc i sovint, encara que no es tingui sed.

-       Cal marcar-se reptes realistes i anar progressant de manera moderada i meditada i assessorar-se dels professionals experts adients

Per acabar dir: Si ens iniciem en el senderisme cal tenir cura de les 3D’s: La Distància, la Dificultat i el Desnivell

Si voleu veure el vídeo: http://www.tv3.cat/videos/4594131