lunes, 2 de septiembre de 2013

1ERA SECCIÓ DE LA TEMPORADA DEL FISIO A CASA AL TEP D'AVUI DE RAC1: ADAPTAR BIORITMES, FER ACTIVITAT FÍSICA I ACTITUD POSITIVA

Fa uns dies parlava de la capacitat que tenen els jugadors del primer equip del Barça de canviar de bioritmes constantment, tenen el que es diu una qualitat afegida a les moltes que posseeixen que és l’ADAPTABILITAT.

No solament estan adaptats a un bioritme, al contrari. Per això a vegades ens sorprèn per exemple que arriben d’un viatge de matinada i al cap de poques hores fan un entrenament i després els hi donen un dia de descans, això no es res més que els tècnics i preparadors que tenen els controlen al màxim aquest entrenament adaptatiu.

Explico això perquè quan hem estat de vacances hem deixat de tenir el nostre Bioritme habitual i hauríem de procurar tornar adaptar-nos-hi el més aviat possible.

La cronobiologia és la ciència que estudia l’estructuració dels cicles biològics i les seves manifestacions sobre la vida.

Els ritmes biològics no estan imposats per l’entorn però si que són ajustats per ell. La cronobiologia divideix a la població en 3 grans grups, 3 personalitats horàries o 3 bioritmes:

1.- Els matiners: que són els que s’aixequen d’hora i se’n van a dormir d’hora

2.- Els noctàmbuls que se’n van a dormir tard i s’aixequen tard

3.- Els indiferents

Entre els matiners i els noctàmbuls hi ha diferències com per exemple que els matiners segreguen més quantitat d’adrenalina pel matí que els noctàmbuls, a més que la manera de fer i el ritme d’activitat varia en forma d’hores els uns dels altres

 Ens cal tornar mai millor dit anar a horari. Per tant ens cal tornar al nostre bioritme més sovintejat durant l’any.

Provablement estiguem inicialment estem més Cansats, apareguin dolors musculars, ens costi de dormir, tinguem més dificultat en concentrar-nos....

No ens hem d’espantar, ni alarmar!
CONSELLS:

1er Consell.- Els que encara hi siguin a temps en funció del tipus de vacances que duguin a terme que la darrera setmana ja vagin més a horari si és possible. Progressivament hem de retornar als nostres hàbits quotidians: normalitzar horaris, activitats esportives, dieta/alimentació cal que escolteu atentament a la Magda Carles que de ben segur que us donarà savis consells pel retorn. I si ja i són immersos en aquest canvi que es vagin adaptant progressivament.


2on Consell.- Hauríem de retornar a fer exercici, però no de qualsevol manera:


 Dues coses importantíssimes: Revisió medico-esportiva i Activitat Física guiada amb reptes realistes en funció de cadascú.

3er Consell.- Motivació Positiva

Per acabar esmentar un estudi realitzat per un Dr Juan Hitzig Gerontòleg dedicat a estudiar les causes de la longevitat saludable.

Mitjançant l’estudi de 50 persones GRANS saludables, va definir com les CONDUCTES i les ACTITUDS influeixen d’una manera o d’una altra en el funcionament dels sistemes corporals

Va elaborar el que ell anomena l’alfabet Emocional (SARD)

 Cada pensament genera una EMOCIÓ i cada EMOCIÓ mobilitza un circuit hormonal que tindrà impacte en els cinc trilions de cèl·lules que formen un organisme.

 -          Les CONDUCTESS”: Serenitat, Silenci, Saviesa, Sabor, Sexe, Somni, Somriure... I promouen secreció de SEROTONINA Generen ACTITUDS en “A” ÀNIM, AMOR, AFECTE, AMISTAT

-          Les CONDUCTESR”: Ressentiment, Ràbia, Rancor, Retret, Repressió.. Faciliten la secreció de CORTISOL, Hormona corrosiva per a les cèl·lules, que accelera l’envelliment Generen ACTITUDS en “D” DEPRESSIÓ, DESÀNIM, DESESPERACIÓ, DESOLACIÓ

Només si aprenem aquest senzill alfabet emocional de quatre lletres, SARD, des d’edats ben primerenques aconseguirem VIURE MÉS TEMPS i MILLOR, perquè la “MALA SANG” (Molt de Cortisol i poca Serotonina) deteriora la salut, possibilita la malaltia i accelera l’envelliment.

Per tant hem de començar la temporada amb BON ROTLLO i ACTITUD POSITIVA

I recordeu: “Els petits canvis ens porten Grans Beneficis”

Si voleu escoltar l'Àudio: