jueves, 12 de junio de 2014

A LA SECCIÓ DEL FEM SALUT D'AVUI DE "ELS MATINS" DE TV3, HEM PARLAT DELS ESTIRAMENTS ABANS I DESPRÉS DE L'ACTIVITAT ESPORTIVA

L’estirament és una tècnica que manté o millora l’amplitud de moviment a una articulació  o un conjunt d’articulacions.

És una tècnica indicada per a la cura, la prevenció  i el manteniment de les capacitats de cada individu o per al seu desenvolupament.


El programa de flexibilitat amb l’objectiu de millorar el rendiment i disminuir el risc de patir lesions és el que s’aplica a l’escalfament i en la fase de tornada a la calma entesa com refredament que segueix l’activitat física.

L’escalfament ‘‘ideal’’ seria aquell que fos suficientment intens com per incrementar la temperatura corporal, generar suor, donar l’amplitud articular necessària per realitzar la tècnica i tot això sense arribar a la fatiga, preparant al cos per a la realització optima de les accions específiques. La durada va dels 10 als 15 min.


Estirament per tensió activa
Estan indicats principalment en la preparació a l’acció (escalfament en l’activitat física o esportiva), se’ls atorga una funció preventiva de lesions múscul-tendinoses

Aquests estiraments produeixen un augment de la rigidesa activa, i es tracta d’una modulació del to muscular preparatòria per a l’acció que permet estimular la capacitat reactiva del múscul, els estiraments s’enllacen amb un treball dinàmic del grup muscular corresponent.

Tornada a la calma
Requereix una tornada a la calma (cool-down) correcte. Cal normalitzar l’estat de congestió  i l’hipertò muscular que es generen per l’acumulació de substancies de desfeta metabòlica. És molt important aplicar un bon refredament actiu (rentat actiu) amb una activitat rítmica de predomini aeròbic que activi el bombeig muscular per millorar la irrigació (neteja) del múscul, així com aplicar els estiraments adients per aquest fi.

Estiraments estàtics passius
S’utilitzen després de l’activitat física amb l’objectiu de disminuir la rigidesa post-esforç i ajudar a normalitzar l’hipertò i la congestió muscular.

Posada en tensió progressiva i lenta d’un grup muscular mitjançant l’ajut d’una força externa que pot ser el propi pes, la gravetat, l’ajut d’un company o un fisioterapeuta. L’estirament es manté durant un període entre 10 i 30 segons. Es realitzen en una posició confortable.

Si voleu veure el vídeo: http://www.tv3.cat/videos/5129574

Bibliografia

Sobre l’aplicació d’estiraments en l’esportista sa i lesionat. Apunts Med Esport. 2010;45(166):109–125

Els Secrets del Fisioterapeuta. Viena Edicions