jueves, 21 de noviembre de 2013

AQUEST DIJOUS PASSAT A LA SECCIÓ FEM SALUT DE TV3, HEM PARLAT DE LA RUPTURA FIBRIL·LAR DELS BESSONS


És un tipus de lesió es produeix realitzant una activitat física, tots tenim aquella imatge de l’esportista que de cop i volta sense que el toqui ningú amb l’intent d’anar fer un gest es posa la mà darrera del panxell i ens mostra aquell dolor. (o també una acció de la vida quotidiana que sol passar, pot ser a l’arrencar a córrer per no perdre l’autobus.

La força i la velocitat amb que s’aplica la tensió són variables que modifiquen les propietats viscoelàstiques del teixit, canviant la susceptibilitat a la ruptura. També poden influir la fatiga local i la temperatura tissular.

En què consisteix el tractament ?
El tractament comença des del mateix instant quan s’ha produït la lesió. Fent el que nosaltres els fisioterapeutes anomenem RICE, que en anglès significa:

Rest: repòs esportiu

Ice: gel

Compression: compressió

Elevation: elevació

Això es feria durant les primeres 48-72hores. S’ha produït un estrip a la fibra muscular i  Es passaran per 3 fases:

  -      INFLAMATORIA

 -      REPARADORA

 -      REMODELADORA

Com es progressa?
És molt important la mobilització precoç i progressiva. Cal començar a fer els exercicis gradualment, tenint en compte el grau de tolerància al dolor: El dolor que busquem és la molèstia suportable

Es tractarà d’aconseguir que la petita cicatriu que hi hagi quedi el més resistent possible, però alhora el més dúctil possible

Quins exercicis haurà de fer?
D’entrada normalitzar la marxa, es sol col·locar un embenat funcional que també contribueix en facilitar-ho. Es tracta de la primera setmana perdre el menys to possible de la resta del cos i de la cama. Cal començar a fer-li fer estiraments passius a partir dels 7-8 dies amb l’ajuda nostra i actius per contracció de l’antagonista.

Depenent de l’abast de la lesió es va progressant sempre segons el límit del dolor però progressant activament amb la finalitat esmentada anteriorment de buscar cicatriu sòlida i dúctil. (Ben trenada) A partir que l’esportista pot caminar 1 h amb “molèstia suportable” ja pot passar a fer un treball de carrera continua;

No oblidar fer un treball d’estabilització i mobilització de la cintura lumbopelviana (treball del CORE)

Què s’hauria de fer per prevenir aquest tipus de lesions?

En el cas dels esportistes, fer un bon escalfament i una bona recuperació de l’esforç. Sovint som molt agosarats i imprudents realitzant esforços importants sense després recuperar-nos bé, descansant, alimentant-nos correctament i alhora havent-nos prepara’t correctament abans de realitzar l’esforç.
Si voleu veure-ho:    http://www.tv3.cat/videos/4774431